Wat is interactieve print?
Interactieve print slaat een brug tussen statisch drukwerk en (verrijkende) online informatie en mogelijkheden. Interactieve print stelt u in staat om de duur van het contactmoment met de ontvanger te verlengen en hem of haar een extra beleving vanaf het drukwerk te geven.
Digitale media als video’s, sociale netwerken, websites en webwinkels staan met interactieve print niet langer op zichzelf, maar zijn op een eenvoudige manier gekoppeld aan uw drukwerk. Het drukwerk vormt de basis voor de ontvanger om op een snelle wijze gebruik te maken van de extra mogelijkheden.
Hoe werkt het?
Er zijn diverse technieken waarmee wij uw drukwerk interactief kunnen maken. Al deze technieken stellen de ontvanger in staat om met een app (wanneer gewenst die van uw bedrijf!) op zijn of haar tablet of mobiele telefoon het drukwerk te “scannen” en geleid te worden naar de gekoppelde omgeving of actie.
De meest bekende techniek is de QR code, welke op basis van patroonherkenning (het zwart/witte blokje) verwijst naar de juist online omgeving. Het opnemen van de code op uw drukwerk is essentieel maar biedt als voordeel dat de consument er bekent en vertrouwd mee is. Een ‘mooiere’ oplossing is Image Recognition (IR), waarbij gebruik gemaakt wordt van beeldherkenning. Deze techniek maakt een aanpassing van uw drukwerk(uiting) overbodig, omdat simpelweg de unieke opmaak van uw drukwerk wordt herkent. Naast deze twee technieken is het ook mogelijk om een digitaal watermerk in uw drukwerk op te nemen. Deze techniek is daadwerkelijk in uw drukwerk aanwezig (unieke en veilige herkenning) maar is voor het oog onzichtbaar.
Wat zijn de mogelijkheden?
Bij interactieve print draait het niet zo zeer om de scantechnologieën maar meer om de mogelijkheden die u de ontvanger biedt na de scan. Wij zetten enkele mogelijkheden voor u op een rij:
- Koppeling naar uw digitale ‘assets’, zoals uw mobiele webpagina, social media omgeving of video
- (Maatwerk) Augmented Reality of 3D modellen
- Direct bestellen en afrekenen van producten
- Ophalen van (kortings)coupons
- Aanvragen van informatie, samples, brochures of tarieven
- Wedstrijd element waarbij 1 of meerdere prijzen zijn te winnen
Nog te vaak zien wij dat bedrijven drukwerk interactief maken, zonder de ontvanger daadwerkelijk een toegevoegde waarde vanuit deze interactiviteit te bieden. Interactieve print vraagt om een duidelijke strategie en doelstelling, waarmee wij u graag ondersteunen. Het interactief maken van uw drukwerk doen wij onder andere (in samenwerking) met: